Monday, March 26, 2012

About Canadian Goose ...


Facts on Canada Geese .

One of the surest sign that the season is changing in their familiar "v-shaped" flock of Canada geese honking away as the fly overhead on the migration. Duck Unlimited Canada (DUC) , Canada wetland and waterfowl expert, have compiled a list of neat and interesting facts on the beautiful Canada goose.


Scientist believe that the characteristic "v-shaped" flock geese migrating serves two purposes.  
  1. it creates a current of air along the lines of geese that make easier for individuals to fly. 
  2. it may allow communication and unity of the flock while in the air. 
  3. in addition, its just 71% faster to reach their destination.
 Why I'm very interested to sharing with you all about Canadian Goose? Naa~ I just can make it Short but going to long and Simple. hehe~
  • if all work toward the same goal, all get there faster
  • encourage each other with saying "Go Go Go !!" by their own style communication.
  • personal sacrifice. ex. apabila pemburu ingin menembak salah seekor daripada kawanan burung canadian goose ni, salah seekor daripada mereka pasti akan terkena sasaran pemburu. Tetapi , dua ekor yang terbang antara burung yang ditembak itu akan turun ke terbang ke bawah untuk melihat keadaan rakannya yang ditembak. Jika rakan mereka itu cedera, kumpulan burung itu akan turut berhenti di tempat itu untuk menjaga dan merawat rakan mereka sehingga sembuh dan terbang semula bersama-sama walaupun mereka ketinggalan dengan kawanan yg lain. (susah nak explain in BI..hee~) juice ! :)
  •  and the most important is, EveryOne can LEAD ! yang terbang di hadapan sekali itu tentulah leadernya, tapi dalam setiap daripada canadian goose ini memiliki peluang untuk menjadi ketua untuk mereka sampai ke destinasi. 
Jadi, kalau burung2 ini dikaitkan dengan kita (manusia) yang berkerja dalam kumpulan, mungkin kawanan burung ini boleh menjadi contoh pada kita. Kerjasama antara mereka inilah yang menjadikan saya begitu berminat nak berkongsi dengan kalian semua tentang burung spesis Canada Goose ini. Otak mereka hanya sebesar duit syiling kita aja dan otak kita sebesar 2 buku penumbuk kita. Namun, kelebihan spesis ini yang dikurniakan Allah kpd mereka, menjadikan mereka kumpulan yang mementingkan kerjasama dalam kumpulan untuk sampai ke destinasi mereka. Bagaimana pula dengan kita yer, wahai rakan2 pembaca sekalian? Haaa~ ni apa yang tuan manager saya kongsikan pada kami semasa meetinglah. kisah benar yang membuatkan saya teruja utk berkerja dalam kumpulan. Erkk~ saya taip balik apa yang saya ingat jer tauu~ nak tahu lebih lanjut mengenai burung spesis Canadian Goose ni, silalah bertanya kepada Abg Google dan seangkatan dengannya..
dengan satu harapan,
satu tujuan 
dan satu destinasi
untuk menuju ke puncak yang tertinggi !




p/s: bayang2kan dan selamat beramal ! :D

No comments:

suka tak belog sy nieyh? ;>